دانشـنامه موضوعی علوم قـرآن و حدیث

موضوعات مطالب

1.آیا همسر آدم علیه السلام هم از نوع خود آدم بوده است؟

پاسخ: با توجه به آیه «یا ایها الناس اتقوا ربکم الذى خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها...» علامه طباطبایى رحمه الله مى‏فرماید: منظور از«نفس واحدة‏» آدم و از «زوجها» زن او است و این دو پدر و مادر نسل کنونى انسان مى‏باشند. و ظاهر جمله «و خلق منها زوجها» این است که مى‏خواهد بگوید زوج این فرد هم مثل خودش از همین نوع است. و آنچه که در بعضى از کتب تفسیر ذکر شده که آیه در صدد بیان این مطلب است که جفت این فرد از خودش گرفته شده و خداوند او را جزء بدن وى آفریده است همان طور که در بعضى اخبار است که خداوند زن آدم را از یکى از دنده‏هاى وى آفرید هیچ شاهدى از خود آیه بر آن نمى‏توان یافت.

2. آیا تاریخ عمر انسان هفت هزار سال است‏یا عمر آن از میلیونها سال هم تجاوز مى‏کند؟

پاسخ: دانشمندان ژیولوژى(علم طبقات زمین) گفته‏اند که عمر انسان از میلیونها سال هم تجاوز مى‏کند گرچه تاریخ یهود عمر انسان را بیش از هفت هزار سال نمى‏داند. اما قرآن صریحا بیان نکرده است که آیا ظهور نوع انسان منحصر به همین دوره ست‏یا این که قبلا هم ادوارى بر اوگذشته که ما آخرین آنها هستیم گرچه مى‏توان از آیه«و اذ قال للملائکة انى جاعل فى الارض خلیفة...» استشمام کرد که قبل از این دوره‏ى کنونى ادوار دیگر نیز بر نوع انسان گذشته باشد.

3. با توجه به این که افراد بشر به چهار دسته سفید پوستان و سیاه پوستان و زرد پوستان(مانند اهالى چین و ژاپن) و سرخ پوستان (مانند هندوان (امریکا) تقسیم مى‏شوند چون اختلاف خون نیز هست‏بعضى گفته‏اند که به ناچار هر کدام باید مبدا خاصى داشته باشند پس مبدا نوع انسان لااقل چهار زوج است؟

پاسخ: اختلاف خون که آن را منشا اختلاف رنگ دانسته‏اند مفید نمى‏باشد زیرا با توجه به این که بحثهاى طبیعى امروز مبنى بر تطور انواع است روى این مبنا چگونه مى‏توان اطمینان پیدا کرد که اختلاف خون و رنگ مستند به تطور این نوع نباشد و در بسیارى از حیوانات مانند اسب و گوسفند و فیل و غیره تطورات مسلمى رخ داده است.»

4. کشف قاره امریکا با بومیان که در آن زندگى مى‏کردند خود باعث مى‏شود که اصل انسان را بیش از یک زوج بدانیم، زیرا نمى‏توان احتمال داد که نسل بومیان امریکا که با مسافتى طولانى از ساکنین نیم کره شرقى جدا بوده‏اند با هم از یک نسل باشند؟

پاسخ: عمر انسان آن‏طور که علماى طبیعى نوشته‏اند به میلیونها سال مى‏رسد و آنچه را که تاریخ ضبط کرده بیش از شش هزار سال نیست‏بنابراین چه مانعى دارد که حوادثى در ماقبل تاریخ قاره امریکا را از سایر قاره‏ها جدا کرده باشد. و اینک آثار زیاد زمین‏شناسى در دست است که نشان مى‏دهد به مرور زمان تغییرات مهمى در سطح زمین به وجود آمده است از قبیل تبدیل دریا به خشکى و خشکى به دریا و کوه به دشت و بالعکس.بعد علامه رحمه الله مى‏گوید: قرآن تقریبا تصریح دارد که نسل موجود بشر به یک زن و مرد که پدر و مادر تمام افرادند مى‏رسد و اسم مرد را حضرت آدم نامیده و اسم زن در قرآن نام برده نشده است. در روایات از آن تعبیر به حوا کرده‏اند.

5. ممکن است گفته شود مراد از آدم در قرآن آدم نوعى است نه شخصى؟

 پاسخ: از آنجا که آفرینش هر انسانى از زمین منشا گرفته وبقایش هم بسته به زاد و ولد است‏به نام آدم نامیده شده و ممکن است این مطلب را از آیه «لقد خلقناکم ثم صورناکم ثم قلنا للملائکة اسجدوا...» استفاده نمود. پاسخ: علاوه بر این که خلاف ظاهر آیات است، آیات دیگر آن را تخطئه مى‏کنند مثلا آنجا که خداوند قصه آدم و سجده و ملائکه و امتناع شیطان از سجده را متذکر مى‏شود. مانند آیه: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس قال ء اسجد لمن خلقت طینا». 

ســــمانه حســــن

چند پرسش و پاسخ