در سوره حج آن مراحل را تفسیر فرموده است که ببینید شما آفرینشهایی پی در پی داشتهاید و در هر مرحلهای خدا بوجود میآورد،آفرینشی از پی آفرینش دیگر و فعلیتی از پس فعلیت دیگر به شما میبخشد:
مرحله ی نخست: از خاک به نطفه.
مرحله ی دوم: از نطفه به علقه.
گفته اند که علقه را به مناسبت«حالتبستگی»آن،علقه میگویند،برخی نیز گفتهاند چون نطفه در این مرحله به شکل زالوست،به آن علقه که به معنای زالو نیز هست،گفتهاند،برخی دیگر گفتهاند:نطفه در رحم ابتدا حالت استقرار ندارد،در مرحلهی علقه چون بدیوارهی رحم میچسبد،بدین نام،نامیده شده است. و برخی دیگر میگویند:چون به صورت«خون بسته»در آمده است علقه میگویند.به هر حال،آنچه مسلم است،پس از مرحلهی نطفه،مرحلهایست که به آن علقه میگویند و پس از آن که مصداق آن را دریافتیم،به وجه تسمیهی آن نیازی نداریم.
مرحله ی سوم: مضغه.
مفسرین گفتهاند از مادهی مضغ( جویدن)است زیرا در این مرحله، مانند گوشت جویده شده است. اما آنچه بیشتر نیاز به توضیح دارد تعبیر«مخلقه»و«غیر مخلقه»است.بیشک منظور این نیست که هر انسانی هم از مضغهی مخلقه و هم از غیر مخلقه،آفریده میشود،بنابر این چنین نیست که این دو،دو مرحلهی پیاپی برای مضغه است،بلکه منظور این است که مضغه در مرحلهی تکامل خود به دو قسم تقسیم میگردد:گاه به صورت مخلق در میآید و گاه نه و ساقط میشود و به مرحلهی بعدی یعنی جنین نمیرسد.به هر حال،پس از مضغه،گاهی جنین به حدی میرسد که اعضاء آن معلوم است و تصویر پیدا میکند که در آنصورت مخلق است و گاهی در همان حد قبل از تصویر ساقط میشود که در اینصورت غیر مخلق است در بعضی از آیات نیز،مرحلهی پیدایش«عظم»(استخوان)را ذکر فرموده است که آن هم،منطبق بر همان مرحلهی تسویه میشود.
مؤمنون/14-12: و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین ثم جعلناه نطفة فی قرار مکین.ثم خلقنا النطفه علقة فخلقنا العلقة مضغه فخلقنا المضغة عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشاناه خلقا آخر... در این آیه،به جای مخلقه و غیر مخلقه،تعبیر فرموده است که مضغه تبدیل به عظام میشود و روی عظام،گوشت رویانده میشود.
ثم انشاناه خلقا آخر
برخی احتمال دادهاند که«انشاناه خلقا آخر»دنبالهی همان عظم و لحم است ولی برخی دیگر تاکید دارند که منظور دمیدن روح است و نه تنها این موضوع بلکه اتحاد روح و بدن و اینکه روح جسمانیه الحدوث است،نیز استفاده میشود. مؤمن/67: هو الذی خلقکم من تراب ثم من نطفة ثم من علقة ثم یخرجکم طفلا ثم لتبلغوا اشدکم ثم لتکونوا شیوخا و منکم من یتوفی من قبل و لتبلغوا اجلا مسمی و لعلکم تعقلون . این تعبیر«و لعلکم تعقلون»،همچنان شبیه به«لنبین لکم»در آیه پنجم از سوره حج است که قبلا اشاره کردیم.یعنی این کارهای ما حکمتهایی دارد که باید دربارهی آنها بیندیشید و عقلتان را بکار اندازید و از آن هم برای خداشناسی و هم معاد و هم بسیار مسائل دیگر،نتیجه بگیرید.گرچه بیشتر آیات در این مورد،متوجه معاد است و استبعادها را دربارهی آن رد میکند.