دانشـنامه موضوعی علوم قـرآن و حدیث

موضوعات مطالب

بخشى از اعجاز قرآن، به اعجاز عددى کلمات قرآن مربوط است که بحث بسیار جالب و جذّابى است. و در اینجا به چند مورد اشاره مى ‏کنیم:
1 - کلمه «یوم» به معناى روز، 365 بار در قرآن آمده است که به تعداد روزهاى سال می ‏باشد.
2 - کلمه «شهر» به معناى ماه، 12 بار و کلمه «ساعة» 24 بار وارد شده است.
3 - کلمات «دنیا» و «آخرت» به طور مساوى آمده است.
4 - کلمات «رجل» به معناى مرد و «مرأة» به معناى زن به یک میزان آمده است.
5 - کلمات «ایمان» ومشتقاتش با «علم» و مشتقاتش مساوى است.
6- کلمه «شیطان» و «ملائکه» مساوى بیان شده است.
7- کلمات «موت» و مشتقاتش با «حیات» و مشتقاتش به طور مساوى آمده است.
8 - کلمات «نور» و «ظلمات» به میزان آمده است.
البته هدف ما در این بخش (شناخت انبیا) یک بررسى فشرده و اجمالى است و لذا در بحث اعجاز قرآن از شرح معجزات علمى آن صرف نظر مى‏کنیم، مسائلى مانند حرکت زمین، جاذبه عمومى، کروى بودن زمین، لقاح گیاهان توسّط باد و... که دنیاى علم تا سده‏هاى اخیر به این مسائل راهى نداشت ولى در آیات قرآن به روشنى آمده است. چون در این زمینه کتابها و مقالاتى نوشته شده خوانندگان ارجمند را به بعضى از آنها ارجاع مى‏دهیم نظیر کتاب «قرآن و آخرین پیامبر».به دلیل فشردگى بحث، وارد پاسخ به بعضى از شبهات نظیر شبهه «تحریف قرآن» نمى‏شویم زیرا پاسخ آن را خود قرآن به روشنى در چند آیه داده است که ما دو آیه را نقل مى‏ کنیم:
1- «انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون» ما قرآن را نازل کردیم و ما آن را از هرگونه تحریف حفظ مى‏کنیم.
2- «لایاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه» راه نفوذ باطل از هر طریق در قرآن بسته است.
با وجود این بیان روشن درباره عدم تحریف قرآن، دیگر براى روایاتى بى‏اعتبار و بى‏سند که دستاویز بعضى براى تحریف قرآن قرار گرفته است ارزشى قائل نیستیم. چون شعار مکتب ما این است که هر چه مخالف صریح قرآن بود اگر چه از طرف دوستان ناآگاه به امامان معصوم‏علیهم السلام نسبت داده شود باید طرد شود. از سوى دیگر وقتى به روایات تحریف مراجعه مى ‏کنیم مى‏بینیم آن روایات یا درباره اختلاف قرائت است و یا مربوط به شأن نزول آیات و تفسیر و معارف عمیقى است که پیشوایان معصوم از آیات استفاده کرده‏اند و هرگز ارتباطى با تحریف قرآن ندارد.

ســــمانه حســــن

اعجاز عددى قرآن