دانشـنامه موضوعی علوم قـرآن و حدیث

موضوعات مطالب

در قران مقدم و مؤخر بر دو قسم است :    آیاتی که با تقدیم و تأخیر معنای آنها دچار مشکل می‌شود .

« و لقد همّت به وهمّ بها لولا أن رای برهان ربّه» یعنی : ( لولا أن رای برهان ربه همّ بها ) وبابراین بیان همّ از یوسف منتفی است .

 آیاتی که با تقدیم و تأخیر معنای آنها دچار اشکال نمی‌شود اما به ‌خاطر بعضی نکات بلاغی تقدیم و تأخیر حامل شده است . که این قسم خود انواع زیر  است :

الف) تشریف: خداوند بخاطر شرافت چیزی بر چیز دیگر آن را اول ذکر می‌کند ، مانند : مقدم داشتن زنده بر مرده .‌« یُخرج الحیَّ من المیّتِ ...»

ب) تبرّک: مانند مقدم داشتن خدای تعالی درامور پر اهمیت :

« شهر الله انّه لا اله الا الله هو والملائکه و اولوالعلم ...»

پ)در تمامی مواردی که چند کلمه به یک کلمه عطف می‌شود کلمه اول که مقدم شده است برای تعظیم است : « و مَن یُطع الله و الرسولَ ...»

ت) مناسبت ( تناسب )

1- تناسب کلمه‌ی مقدم با سیاق کلام است :

« وَ کُلّاً آتینا حُکماً و عِلماً ...» حکم را جلوتر آورده است با اینکه علم پیش از آن آمده است چون سیاق در آن است که در اول آیه فرموده است : « اِذ یحکمان فی الحَرب»

2- تناسب کلمة مقدم با کلمة بعد در لفظ :

« هوالاوّل والآخرُ ...»

ث) تأکیدوتشویق:چیزی به منظور تآکید و تشویق و سفارش بیشتر ، مقدم می‌آید تا مبادا نسبت به آن سستی شود .مانند : مقدم داشتن وصیّت بر قرض در فرموده خداوند :

« من بعد وصیّه یوصی بها أو دَیْنٍ»  وحال آنکه قرض بر وصیت مقدم است .

ج) سبقت:

 زمانی : مانند تقدیم شب بر روز : « و جعلنا اللیل و النهار»

 وجوبی: رکوع بر سجده : « یا اایهاالذین آمنوا ارکعوا واسجدوا ...»

ذاتی: مربوط به اعداد است :« مثنی و ثلاث و رباع ...»

چ) سببیّت: ایه اول دلیل بر قسمت بعدی است . مانند : تقدیم عبودیت براستعانت. « ایّاک نعبد و ایّاک نستعین»

ج) کثرت: « فمنکم کافرٌ و منکم مومن»  زیرا که کفّار بیشترند.



ســــمانه حســــن

مقدّم و مؤخّر