اتصال وارتباط غیبی میان پیامبران وخداوند که ما آن را وحی مینامیم بهسه صورت امکان پذیر است :
« وَما کان بشرٌ ان یکلّمه الله الا وحیاً او مِن وَراء حجابٍ او یُرسل رَسولاً..» طبق این آیه وحیبر سه نوع است :
1- گفتار خدایی که هیچ واسطهای میان خدا و خلق نباشد.
2-گفتار خدایی که از پشضت حجاب شنیده میسود مانند شجرةطور که موسی ( ع) سخن خدا را میشنید ولی از ناحیة آن .
3ـ گفتار خدایی کهملکی آن را حمل نموده بهبشر میرساند .
وحی قرانی فقط از دو قسم 1 و 3 بوده است .« انا سنلقی علیکَ قولاً ثقیلاً »و « وکذلک اوحینا الیکَ روحاً مِن امرِنا»
دشوارترین نوع وحی وحی مستقیم بوده است کهامینالاسلامطبری در ذیل آیه 5 سورة مزمل روایتی نقل میکند که حارثابن هشام از پیامبر پرسید: وحی چگونه بر شما نازلمیشود ؟ فرمود گاهی مانند صدای زنگ میآید واین شدیدترین حالت وحی بر مناست که مرا کوفته و خسته میکند و در این حال همة گفتهها را حفظ میکنم وگاه فرشتهای را به صورت مردی متمثلشده آنچه میگوید حفظمیشود.
برای مطالعهی بیشتر میتوانید به منابع زیر مراجعه نمائید :
1. تفسیر المیزان ج12ص 292 و ج 8 ص 72 به بعد و ج 20 ص 342 ، علامه طباطبایی
2. قران در اسلام ، علامه طباطبایی
3. الاتقان فی علوم القران ، ج 1 نوع 16 ، جلال الدین سیوطی
4. مناهل العرفان زرقانی ج 1
5. التمهید فی علوم القران ج 1 ، آیت الله معرفت
6. تاریخ قران ، حجتی ، بخش وحی
7. پیرامون وحی و رهبری ، آیت الله جوادی آملی ، ص 278 - 309
8. وحی و نبوت ، شهید مطهری ، قم ، انتشارات صدرا