در مبحث گذشته بیان شد که ترتیب سورهها و نیز آیات ، توقیفی بوده است ودر زمان رسولخدا (ص) انجام گرفته است ولی بصورت کتاب امروزی دارای جلد نبوده است این دستجات مرتبشدةآیات بعداً جلد بندی شده و به صورت کتاب درآمد. در آن عصر به خاطر نبودن صنعت چاپ و دستنویس بودن مطالب از طرفی و نیز عنایت و توجه زیاد به محفوظات بیشتر از مکتوبات از طرف دیگر ، در قرائت کلمات قران بین مسلمین بلاد مختلف ، اختلاف وجود داشت در زمان عثمان این اختلافات بشدّت بالا گرفت ،وی دستور داد بار دیگر از روی نسخة اصلی قران که نزد حفصه ( یکی از زوجات پیامبر ) بود چند نسخه نوشته شود و به همهی بلاد ارسال گردد و تمام نسخههای موجود نابود گردد.( این نسخهها به بلاد کوفه ، بصره ، شام ، مکه ، یمن ، بحرین ، ارسال شد و یک نسخه به عنوان نسخهی امام ( اصلی ) در مدینه باقی ماند ).
عثمان وقتی مصاحف آماده شده را دید پسندید ولی باز در انها اختلافهای جزئی را مشاهده کرد و چون این حد از اختلاف نسبت به گذشته قابل قیاس نبود گفت عرب بعداً اصلاح میکند . مصاحف عثمانی وقتی وارد بلاد مختلف میشد با لهجة اهل همان بلاد قرائت میگشت و طبیعتاً باز هم اختلافاتی هرچند نادر ایجادمیشد . این اختلاف جزئی هم اکنون در قرائت قرّاء سبعه و عشره دیده میشود ، ولی چون این اختلاف تنها در شیوة قرائت است زیانی به اصل قران نمیرساند.